Blog| Gezond op de werkvloer

 

Een gezonder en vitaler Nederland. Hoe doe JIJ dat op de werkvloer?
Op het werk, in de auto of aan tafel: wij Nederlanders zijn kampioen zitten! Gemiddeld zitten wij zo’n 8,5 uur per dag, en dat is niet zo gezond. Het is belangrijk om te blijven bewegen. En ja, dat kan zelfs tijdens je werk. Wij geven je wat tips! 
 

1. Kom van je stoel
Heb je een vraag aan een collega die helemaal aan de andere kant van het gebouw zit? Je bent geneigd om te e-mailen of te bellen, maar sta op en loop naar die collega toe. Het is beter voor je lijf én veel socialer. Kan niet beter, toch?  
 
2. Workout terwijl je aan het werk bent
Ondanks deze tips, zul je waarschijnlijk het grootste gedeelte van de dag achter je bureau doorbrengen, maar ook achter je bureau kun je oefeningen doen om fit te blijven. 
Af en toe even op staan en weer gaan zitten doet al wonderen. Steek beide armen de lucht in, pak met je linkerhand je rechterpols vast en trek zachtjes. Wanneer je dit zo doet stretch je je rechterzij. Houd deze houding een paar seconden vast en wissel dan van kant. En, ben je al lekker bezig? 
 
3. Eet gezonder
Een van de belangrijkste oorzaken van gewichtstoename is naast weinig bewegen (en dus veel zitten) ongezond eten. Probeer daarom op je eetpatroon te letten. Dat is makkelijker dan je denkt. Sta bijvoorbeeld iets eerder op om rustig te ontbijten, eet twee stuks fruit per dag en neem ’s avonds de tijd om te koken in plaats van kant-en-klaarmaaltijden te nuttigen. Drink wat vaker een glas water in plaats van koffie en eet niet te veel tussendoortjes. Al snappen we natuurlijk als geen ander dat dat niet mee valt met taart-trakterende collega’s… Spreek daarom met je collega’s af om gezondere traktaties uit te delen of weersta toch die warme appeltaart en kies voor een gezonder tussendoortje. 
 
4. Ga de benen strekken tijdens de pauze
De pauze is een uitstekend moment om een half uurtje te bewegen! Ga samen met je collega’s een blokje om of loop naar het dichtstbijzijnde park. Je lunch kan je natuurlijk prima onderweg eten. Daarnaast zorgt frisse lucht voor een energieboost en werkt het stressverlagend om even buiten te zijn. 

5. Let op je zithouding
Lekker onderuitgezakt, het is toch zo verleidelijk. Maar een slechte zithouding is één van de belangrijkste oorzaken van rugklachten en RSI (Repetitive Strain Injury).. Als je dit dagelijks uren achter elkaar doet, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je rug.
Het volgende stappenplan helpt je om een juiste zithouding aan te nemen:
  • Zorg ervoor dat je beeldscherm op ooghoogte staat
  • Stel je rugleuning in op een hoek van 95 tot 105 graden
  • De armensteunen moeten zo staan dat je armen er in een hoek van 90 graden op kunnen rusten
  • Blijf niet langer dan 15 tot 20 minuten in dezelfde houding zitten: doe bijvoorbeeld tussendoor een workout (zie tip 2).

Vitaliteit op de werkvloer bij Synergie Uitzendbureau
Bij Synergie weten we dat fit blijven erg belangrijk is. Wij stappen dan ook regelmatig met z’n allen de buitenlucht in. Dat doen we voor onszelf maar ook direct voor een goed doel. Win-win, dus. 
Daarnaast komt de groenteboer twee keer per week vers fruit brengen én stimuleren wij onze medewerkers om (samen) te sporten. 

Behoefte aan meer informatie over hoe een gezonder leven te creëren? Kijk op voedingscentrum voor meer tips.   

 

Synergie Uitzendbureau

Ruwekampweg 2a
5222 AT 's-Hertogenbosch
T. 073-547 05 79

Synergie International Recruitment

Madame Curieweg 8
5482 TL Schijndel
T. 073-549 62 16
F. 073-549 65 29
E. info@synergiejobs.nl