Blog: een dag op pad met chauffeur Peter

Het is erg vroeg als om 04.00 uur mijn wekker gaat. Na een douche en een ontbijt met een kop koffie ben ik klaar om de dag te beginnen. Vandaag ga ik een dag mee op pad met Peter, vrachtwagenchauffeur bij Havi Logistics. Normaal gesproken begint mijn werkdag om 09.00 uur ’s ochtends bij het Synergie kantoor in Apeldoorn, waar ik als intercedent werk.   

‘Hoe ziet een dag van een vrachtwagenchauffeur er écht uit?’, was een vraag die me al langer bezighield. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een opdrachtgever gevraagd of ik een dag mee mocht rijden. En zo gebeurde het dat ik me om 05.00 uur meldde in Amersfoort…

Klaar voor vertrek
Bij aankomst bij het warehouse word ik vriendelijk ontvangen door Peter. We hebben een strak schema vandaag en gaan meteen naar de vrachtwagen die geladen klaarstaat. Als vrachtwagenchauffeur ben je zelf verantwoordelijk voor je wagen en moet je voor vertrek een aantal controles doen; is de bandenspanning goed, is de oplegger goed aangekoppeld. De controle verloopt goed en binnen no time zijn we klaar voor vertrek.

Peter legt me uit dat ze via een speciale app op hun telefoon kunnen zien welke route ze moeten rijden. Volgens de app gaan wij naar Rotterdam, waar we zo’n zes afleveradressen hebben. Havi Logistics is een logistieke dienstverlener voor Nederlands grootste fastfoodketens en BP tankstations. Wij hebben vandaag vier McDonalds filialen en twee BP tankstations op de route.

Onderweg legt Peter me het een en ander uit over de instrumenten in de cabine. De rit verloopt spoedig, op dit vroege uur kun je nog lekker doorrijden. Het eerste afleveradres is een BP tankstation waar we de rolcontainers uitladen en nemen lege emballage weer mee terug.
Als chauffeur scan je de uitgaande containers met een handscanner, zo weet je meteen of je niks vergeet. Na de eerste intensieve arbeid verricht te hebben nemen we een bak koffie en dan vervolgen we de rit.

Nederland wordt wakker
Inmiddels begint het leven in Nederland op gang te komen en zie ik het drukker worden op de weg. Onze volgende stops zijn in het centum van Rotterdam. Ik moet toch een paar keer slikken, het valt niet mee om in de binnenstad van Rotterdam te rijden met een trekker-oplegger. Hier komen stalen zenuwen en vakmanschap goed van pas.
Afleveradres nummer twee is bereikt. Bij MacDonalds we gaan weer lossen en laden. Ik merk dat ik het werk best zwaar vind. Alle producten zitten in rolcontainers en die moet je met de hand naar binnen duwen. Zo kwam ik tot de ontdekking dat de stoeprandjes en putdeksels soms echt niet meewerken.

Na de middagpauze gaan we, zonder oponthoud, de middag in. Het laatste afleveradres is wederom een BP tankstation. Dit tankstatoin heeft een heel klein magazijn, de rolcontainers worden meteen leeggemaakt zodat wij de emballage direct mee terug kunen nemen.

En weer terug in Amersfoort
Tijdens de terugrit belt Peter naar de collega’s van de planning om te informeren bij welk loadingdock we mogen aandocken. Bij het warehouse aangekomen zorg je er als chauffeur voor dat de vrachtwagen weer volgetankt is. Dit kan op eigen terrein, wel zo makkelijk.
Peter wijst me er nog even op dat de werkdag nog niet voorbij is als hij de vrachtwagen bij het loadingdock parkeert.
We moeten de mee teruggenomen emballage uitladen en de vrachtwagen weer klaarzetten voor de volgende chauffeur. De lading is al klaargezet door de warehousemedewerkers. Peter helpt me bij het laden van de vrachtwagen. Peter sluit de vrachtwagen af en samen lopen we naar afdeling planning, leveren de sleutel in en de werkdag zit er op.

Door deze dag is er een nieuwe wereld voor me open gegaan. Het vak vrachtwagenchauffeur heb ik echt onderschat, dat durf ik best toe te geven. Naast dat het werk soms zwaar is, zijn er ook veel pluspunten hoor. Onderweg maak je heel veel leuke contacten bij de verschillende afleverlocaties en je rijdt elke dag een andere route. Het werk is dus nooit saai maar juist heel afwisselend.
En, of je nou naar Groningen rijdt of naar Maastricht, je ziet heel veel mooie delen van Nederland.

Zou jij aan het werk willen als vrachtwagenchauffeur? Pak dit moment dan aan. Dat hoef je niet alleen te doen: wij van Synergie Uitzendbureau staan voor je klaar  Samen met jouw persoonlijke coach ga je kijken waar je ambities liggen. Wij halen het beste uit je naar boven om zo de baan te vinden die écht bij je past. Ben je nieuwsgierig naar wat jouw mogelijkheden zijn? Neem contact op met één van de Synergie coaches!

Geschreven door Martijn
Intercedent Synergie Uitzendbureau Apeldoorn

 

Synergie Uitzendbureau

Ruwekampweg 2a
5222 AT 's-Hertogenbosch
T. 073-547 05 79

Synergie International Recruitment

Madame Curieweg 8
5482 TL Schijndel
T. 073-549 62 16
F. 073-549 65 29
E. info@synergiejobs.nl